Hoe organiseer je een Studioshoot – 10 tips om je op weg te helpen

,

Hoe organiseer je een shoot in een fotostudio

Je wilt een tof portfolio, maar hoe organiseer je nu een foto shoot in de studio? Natuurlijk heb je een team nodig!

Er zijn allerlei manieren om een leuk team bij elkaar te krijgen. Zeker wanneer je net begint, je hobbymatig werkt of nog een portfolio op moet bouwen is TFP (lees meer over TFP) een goede manier om een team samen te stellen.

Ben je al iets verder dan wil je waarschijnlijk met een meer ervaren team samen werken. Tip, zoek mensen die meer ervaring hebben dan jijzelf. Hier kun je van leren en je aan op trekken. Er zijn allemaal groepen te vinden voor casting en voor samenwerkingen.

Heb je zelf een idee dan kun je een moodboard delen en vragen wie hieraan mee willen werken. Heb je nog geen idee dan kun je ook je portfolio delen en vragen wie er mee wilt werken aan een nog samen te bepalen thema.

#1 Je foto’s zijn zo sterk als je team

De Amerikanen zeggen “Jack of all trades, master of none.” Hier zit zeker een kern van waarheid in. Tuurlijk kunnen als fotograaf ook verstand hebben van styling.

Een stylist is echter al zijn of haar tijd bezig met styling en trends. Logisch dat een stylist meer kennis kunde en ervaring heeft.

Ook voor andere disciplines geld dit. Denk bijvoorbeeld aan een Make-Up Artist (MUAH). Iedere professional heeft zijn of haar eigen expertise.

Een goed gebalanceerd en op elkaar ingewerkt team is goud waard. Je zult de kwaliteit van je werk dan ook met sprongen vooruit zien gaan. Hier bij Studio On Point werken wij met ons eigen creatieve productieteam voor grote klussen. Los van elkaar werken we ook in kleinere of in andere samenstellingen omdat wij allemaal ons eigen netwerk hebben.

#2 Deel je moodboard met je creatief team

Vaak maken creatieve teams moodboards. Een goede tool hiervoor is Pinterest. Hiermee kun je een moodboard delen net zoals je een foto of artikel met iemand deelt. Je kunt echter ook samen werken aan een moodboard zo deel je niet alleen jouw input, maar kunnen teamleden foto’s toevoegen en wordt het pas echt een breed gedragen moodboard.

Als voorbeeld één van mijn persoonlijke moodboards op Pintrest. Wat je hier goed kunt zien zijn foto’s die gaan over de kledingstijl, Foto’s die gaan over make-up ideeën en conceptuele foto’s het opgesloten zitten in een box. Deze vierkante witte fotobox die door veel fotografen wordt gebruikt hebben wij vervangen door een Rol-container.

#3 Communiceer met je team

Communicatie met je hele team zorgt ervoor dat alle ‘neuzen dezelfde kant’ op staan. Het is goed om discussies voor een shoot te houden in de voorbereidende fase en niet tijdens de shoot, zeker als er een opdrachtgever rond loopt. Zo kan alle aandacht naar het creatieve proces en weet iedereen hoe het  eindproduct eruit gaat zien.

Whatsapp is een veel gebruikt communicatiemiddel die een groepsfunctie heeft. Werk je veel vanaf je computer of laptop installeer dan web.whatsapp. Dit is de desktopversie van de bekende app die bijna elke Nederlander op zijn telefoon heeft. Zeker vanachter je laptop kun je gemakkelijk foto’s screenshots en linkjes naar website en portfolio’s makkelijk delen over Whatsapp met je team. Ik maak voor elke shoot een groep aan met in de groepsnaam de naam van de shoot en de datum.

#4 Bepaal de mood / sfeer van je fotoshoot met licht en schaduw

De sfeer / mood van een foto wordt grotendeels bepaald door het gebruik van licht en daarmee het vallen van de schaduw.

Een beetje basiskennis over licht helpt je een eind op weg. Donkere foto’s zijn mysterieus en spannend lichte foto’s zijn open en toegankelijk.
Hoeveel je van iemands gezicht kunt zien en hoeveel er in de schaduw valt is ook bepalend voor hoe spannend een foto is.

Kijk maar eens naar het verschil tussen een split-licht, Rembrandt-licht en een platte belichting.

#5 Compositie is belangrijk

Jullie weten nu wat voor beelden jullie gaan maken. De sfeer van de foto’s is bepaald. De styling van de kleding, props en accessoires is duidelijk voor iedereen. Hier hoort natuurlijk ook de make-up bij dit is ook onderdeel van de styling. Nu alles helder is bepaald de fotograaf de compositie van het beeld. Compositie is meer dan de regel van derden, maar dit is wel een hele goede basisregel

[fotos]

Andere regels zijn de Fibonacci spiraal en de Gouden ratio. Beide zijn een eigen artikel waardige, maar als je het interessant vind dan is er veel over te vinden in fotografieboeken en via Google en Youtube.

Belanrgijker met een shoot in de fotostudio vind ik een interessante pose. Er is geen landschap die interessante zichtlijnen naar het model stuurt Er is geen natuurlijke plek zoals tussen twee gebouwen of tussen twee bomen waar een lichte rustige plek is en je het model kunt positioneren.

In de studio is het veel cleaner (tenzij je ene set bouwt) dit zorgt er voor dat je niks kunt verstoppen en dat alle aandacht uitgaat naar het model. Vandaar een interessante pose vind ik veel belangrijker. Interessante poses vind je door niet recht to recht aan te staan maar te werken met lijnen, drieoeken en cuves. Wat mij betreft is de enige uitzondering hierop de minimalistische houding die soms bij een bepaald modebeeld past.

Toen ik net begon met fotografie verzamelde ik oude tijdschiften zoals de Cosmo, Linda, Vougue, Elle, Glamour en Harper’s Bazaar. Ik keek dan naar de fotos en met een permanentmarker tekende ik lijnen vanuit de ogen naar waar het model heen kijkt (kijkrichting) en over de benen, armen, romp en hoofd. Een stok-poppetje zoals je die als kind tekende.

HOE-ORGANISEER-JE-EEN-STUDIOSHOOT -10-TIPS-OM-JE-OP-WEG-TE-HELPEN-sourcedblack-the-monochrome-memories-editorial

Fashion Editorial VZSN Magazine Maart 2021 – foto SOURCEDBLACK

Deze vereenvoudigde weergave helpt je driehoeken en lijnen en curves zien. Het is een geweldige inspiratiebron om van de topfotografen en modellen van de wereld te leren!

#6 Werken met kleuren

Kleuren zijn belangrijk voor iedere studio shoot. Kleur-harmonie, een onderdeel van kleur theorie in het bijzonder.

Zoek bijvoorbeeld eens naar complimentary kleuren, een goed voorbeeld is de in Hollywoodfilms populaire Orange & Teal look die ook zijn intrede heeft gedaan in veel Instagram accounts.

Een monochromatische harmonie zien we in mode ook vaak. Hierbij worden verschillende tinten en intensiteiten van één kleur gecombineerd bijvoorbeeld in een wintercollectie verschillende tinten bruin.

Kleuren hebben bovendien een sterke werking op onze gemoedstoestand. Rood associëren we bijvoorbeeld met Erotiek, maar ook met gevaar en luxe. Zwart met luxe, angst en met sophisticated (weet even de vertaling niet).  Blauw met loyaliteit, vertrouwen (daarom zijn hyperlinks en knoppen op websites blauw).
Zowel in de reclamewereld als de filmwereld weet men dit heel erg goed en is colorgrading een belangrijk proces in de gehele productie. Er zijn zelfs goed betaalde specialisten die zich uitsluiten met kleur bezig houden.

Voor een fotoshoot in de studio kun je kleuren gebruiken om je gehele beeld meer in balans te brengen.Zo kun je de achtergrondkleuren, kleuren van de garderobe en make-up goed afstemmen.

Een goede manier om kleuren af te stemmen is de gratis tool Adobe Color Wheel

 

#7 Werken met structuren

Structuur is belangrijk in een foto. Een gladde papieren studio achterwand, een wand van steen, hout of een oude wand van beton? Structuur geeft diepte aan een foto en maakt een foto interessant.

Studio On Point heeft naast een gladde witte infinitywall diverse gladde papieren backdrops. Ook heeft de studio een mooie oude betonnen wand met beschadigingen en afgebladderde oude verf.

#8 Langzaam! Je heBt een camera geen mitrailleur

Het is iedere fotograaf wel overkomen. Je bent aan het editen en je denkt als het model nu net anders gekaderd was, net haar hand iets anders had of het licht net een tikje,….

Dit is het mitrailleur-syndroom ofwel te snel en te lang achter elkaar door fotograferen zonder tussendoor even te kijken.

Neem wat gas terug. Zeker als je nog onervaren bent met studio shoots. Bekijk eerst je compositie is het model mooi gekaderd? Dan de pose geen afgeknipte tenen? Onsierlijke handen of een missende arm? Heb je mooie lijnen, driehoeken of curves? Dan het licht valt het licht mooi geen schaduw door de pose op een gekke plek?
Tot slot lijkt het model mooi?

schiet een paar foto’s en controleer jezelf eens. Zoom in op je camerascherm of schiet direct naar je laptop (tethered).

Wanneer je echt tevreden bent kun je een korte serie schieten met telkens een klein beetje variatie in de pose of je standpunt.

Met andere woorden wees bewuster van wat je fotografeert zien wat je doet niet alleen kijken.
Naar mate je meer ervaring hebt als fotograaf en met meer ervaren teams schiet kun je steeds sneller werken.

#9 geen photoshop!

Nog te vaak hoor ik “dat kun je wel fotoshoppen toch?”. Wat je in de camera kunt doen, moet je in de camera doen! Wat ik hiermee bedoel,…..
Als de vloer vol met kruimels en stof ligt veeg het even aan. Hangt er een kabel van een lamp door je beeld werk hem even uit beeld. Zit er iets in de kleding of make-up niet goed, werk het bij.
Het kost je één keer een paar minuten. In photoshop kost het een paar minuten voor iedere foto waar de fout op zit. Als je 20 foto’s aflevert die allemaal 6 minuten extra kosten dan ben je twee uur langer bezig. Ik weet natuurlijk niet wat je uurtarief is maar het is minder winst voor jou of het zijn meer kosten voor de klant.

Photoshop is om een foto te retoucheren. Denk hierbij aan de huid, een klein vlekje die je hebt gemist of bijvoorbeeld een kledingstuk die raar valt door de gekozen pose. Ik heb dit zelf bij hangende poses hier lijkt de buik soms dikker dan deze is vooral met wat stijve kleding.

#10 Denk vooraf na over de distributie

Distributie van het beeldmateriaal wordt vaak over het hoofd gezien. Foto’s aanleveren voor social media vergen nu eenmaal andere specificaties dan foto’s aanleveren voor print (drukwerk). Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld kleurprofielen.

Ook kan het zijn dat je werk wilt aanleveren ter publicatie.
Vaak heeft de publicerende partij zoals een magazine hiervoor aanleverspecificaties.

Voor publicaties moet ik bijvoorbeeld aanleveren volgens de volgende specificaties:

  • 8-15 Foto’s
  • Portret 8,5 x 11 300 dpi
  • Landschap 17 x 11 300 dpi
  • sRGB profiel
  • Credits van het meewerkende team
  • Garderobe specificaties

Auteur: Erik Bos (www.SOURCEDBLACK.com) Erik is modefotograaf en creatieve beeldmaker. Hij heeft verschillende publicaties geschoten voor online en gedrukte magazines. Daarnaast maakt hij beeldmateriaal voor de zakelijke markt en voor andere creatieven zoals artiesten en influencers.

 

Neem vrijblijvend contact op met ons: